Van Erkel bestaat 25 jaar!

Van Erkel bestaat 25 jaar!

Van Erkel viert 25-jarig jubileum met nieuwe huisstijl, luxe Glossy en nieuwe catalogus

‘We willen ieder bedrijf voorzien van de sfeer en de beleving die het verdient’

Klik hier voor ons filmpje!

Van Erkel bestaat 25 jaar en dat vieren Frans en Ali van Erkel met een nieuwe huisstijl, het uitbrengen van een Glossy én een nieuwe catalogus. ‘De tijden veranderen en onze huisstijl was aan vernieuwing toe. Dat was best een beetje spannend, maar we zijn heel trots op het resultaat. De nieuwe huisstijl zorgt voor een nieuwe, frisse uitstraling.’

In de afgelopen 25 jaar is er veel gebeurd. ‘Ik zou er een boek over kunnen schrijven’, zegt Frans lachend. ‘Zo kwamen we op het idee een magazine te maken, waarin we onze relaties meenemen door de geschiedenis, onze dagelijkse bezigheden en de totstandkoming van ons nieuwe logo. Ook werpen we een blik op de toekomst. Ons speerpunt is om beleving te bieden en met het Glossy magazine willen we onze lezers deze sfeer laten proeven.’

Al op jonge leeftijd wist Frans al dat hij graag een eigen bedrijf wilde starten. Het liefst een kledingzaak gecombineerd met kleine meubels, interieurdecoratie en curiosa. Hij volgde gerichte opleidingen en behaalde de vereiste papieren. Na een aantal jaar alsnog in loondienst gewerkt te hebben, zag hij een advertentie van een agentschap voor decoraties voor onder meer Sinterklaas, Kerst en Pasen. ‘Ik schreef me in bij de Kamer van Koophandel en zo begon mijn avontuur, vanuit mijn huis in Bergambacht.’ Het begon ook meteen als avontuur, want het werk bleek hélemaal niet mee te vallen. ‘Vol goede moed ging ik op pad, maar na tien winkels ‘binnen een minuut weer buiten te staan’ zonk de moed me toch wel in de schoenen. Gelukkig verkocht ik bij winkel nummer 11 voor 100 gulden. Helaas vergat ik de BTW te rekenen en verdiende deze eerste dag als ondernemer helemaal niets.’

Uitbreiding van het assortiment
Al snel ging het beter met zijn bedrijf en het assortiment werd uitgebreid met relatiegeschenken en bedrijfskleding. ‘Vanuit de klanten ontstond er vraag naar seizoensgebonden decoraties. Het etaleren was op school altijd mijn favoriete vak en in de winkel van mijn moeder had ik hierin de nodige ervaring opgedaan.’ Zodoende leek stap naar een decoratiebedrijf heel logisch. ‘Zeker toen ik het bedrijf van Jos Seders van JTS-reclame, die voor honderden verswinkels de seizoendecoratie verzorgde, kon overnemen.’ Daardoor ging Van Erkel zich voornamelijk bezig houden met zowel etalage- en decoratieverzorging, als binnen- en buiten reclame.’

De vraag naar het totaal verzorgen van de reclame-uitingen werd steeds groter. Het bedrijf groeide en ook het decoratiemateriaal nam toe. ‘We zochten naar een pand met meer ruimte, bij voorkeur een plek met wonen en werken onder één dak.’ Dat werd gevonden aan de Opweg in Schoonhoven. Een bedrijfspand met een grote opslag, kantoorruimtes en mogelijkheid tot wonen.’

Winkelmaterialen
Door een ongeval in 2011 raakte Frans helaas een tijd uit de running. Na een onvermijdelijke operatie in 2014 in het ruggenmerg, werden hij en zijn vrouw Ali gedwongen om keuzes te maken.
‘Fysiek was ik niet meer in staat om te etaleren en te decoreren. Ondertussen had Ali het assortiment winkelmaterialen flink uitgebreid. Wat eerst begon met wat stoepborden, stiften en kliklijsten was nu een compleet assortiment voor de verswinkel geworden. Door de operatie en mijn lange afwezigheid hebben we besloten de decoratie-afdeling te verkopen. Ik ben me gaan focussen op de binnen- en buitenreclame en restylen en verlichten. Ali richtte zich met haar team volledig op de winkelmaterialen, de webshop en onze showroom.’

Inmiddels kijken Frans en Ali met gepaste trots naar ons gezonde en mooie bedrijf. ‘Service vinden we enorm belangrijk. Evenals het blijven verrassen van onze klanten met nieuwe producten, slimme oplossingen en gave projecten die de sfeer en beleving vergroten.’ In de toekomst wil van Erkel klanten blijven inspireren en helpen. ‘Dat is juist dé kracht van een klein bedrijf’, benadrukt Frans. ‘We kunnen de klant persoonlijke aandacht geven en in de watten leggen. We hebben een webshop met 3.500 producten, maar we merken dat veel bakkers, slagers en visspecialisten het liefst door een papieren catalogus bladeren en ons opbellen als ze wat willen bestellen. Ik denk dat dat juist onze kracht is; we houden rekening met hún wensen. Wij geloven dat wanneer je je blijft onderscheiden als versondernemer, je ook bestaansrecht behoudt. Wij helpen daarom graag om een optimale sfeer en beleving in de winkel te creëren. Met advies, oplossingen, nieuwe producten en vooral creatieve ideeën. Met ons uitgebreide assortiment is alles aanwezig om ieder bedrijf te voorzien van de sfeer en de beleving die het verdient.’

Nieuwe catalogus
Naast de Glossy heeft Van Erkel ook een nieuwe catalogus uitgebracht, die een frisse uitstraling heeft gekregen. ‘Omdat we met onze Glossy bezig waren, hadden we goede fotografen en vormgevers beschikbaar, die van deze catalogus echt iets moois hebben gemaakt’, vertelt Frans van Erkel trots. ‘Zo laten we bijvoorbeeld dit keer niet alleen productfoto’s zien, maar hebben we ook sfeerfoto’s toegevoegd. Bijvoorbeeld van een kronkeltak tegen een oude muur met allerlei stickerrollen en een schoolstoeltje volgestapeld met schalen en bakjes. Daardoor ziet de catalogus er nóg sfeervoller en inspirerender uit.’