Als echte vakman/vrouw ben jij dol op de productie. Op het ontwikkelen en maken van je producten. Je selecteert de beste grondstoffen en de verste ingrediënten. Met tijd en aandacht stel je dit samen tot een prachtig product.

Dat is het moment dat het product de winkel in komt. Waar je het gaat laten zien aan je klanten. Dan wil je graag dat de tijd en aandacht die je in het product hebt gestopt te zien is voor je klanten. Dat jou toonbankindeling en schalenplan je ambacht weerspiegelen.

Door de tijd heen hebben wij al veel versondernemers mogen helpen met het indelen van hun toonbank. Dus kunnen wij voor jou de volgende tips op een rij zetten

  1. Meten is weten. De belangrijkste maat is de diepte van je toonbank. Dus van klantzijde – bedienzijde. Dit om te bepalen welke serie schalen het beste bij jouw winkel past.
  2. Investeer in een aantal goede basis schalen. Schalen in kleine en grote varianten, die uit eenzelfde serie komen. Zo blijven de lijnen voor en achter je schalen strak. Meestal wordt er gekozen voor rijen van 3 schalen achter elkaar.
  3. Bepaal hoe je je assortiment opbouwt. Deel je assortiment in in groepen als ‘maaltijden’ ‘vlugklaar’ ‘salades’etc. en bepaal per groep hoeveel schalen je nodig hebt.
  4. Bepaal de grote van de schaal op basis van omloop snelheid en grootte van het product. Houdt diep zoveel mogelijk bij diep, om schuiven te voorkomen.
  5. Bedenk goed welke productgroep je waar presenteert. Houdt hiermee rekening met de loop van je klanten in de winkel, en met gemakkelijk bijvullen. Dus de productgroep ‘rund’ zouden wij dicht bij het hakblok presenteren.
  6. Welke productgroep je waar presenteert vergt misschien wat dieper nadenken. Wat wil je precies uitstralen in je winkel? Wat vind je het allerbelangrijkste product? Wie is jouw droomklant? En wat koopt deze? Bepaal aan de hand van de antwoorden welk product de meest prominente plek krijgt
  7. Met het kiezen van de schalen is de koeling erg belangrijk. Laat je hierin goed adviseren. Niet iedere koeling kan namelijk een melamine schaal aan met een dikke bodem. Het ene materiaal en de ene vorm koelt nu eenmaal beter dan de andere.
  8. Schaf een klein aantal ‘statement’ schalen aan. Bijvoorbeeld grote ronde borden in een kleur die bij het interieur van je winkel passen. Deze wijken, naar smaak, af van je basis schalen. Op deze schalen presenteer jij jouw favoriete product, je absolute hardloper, of het product waar je het meest trots op bent.
  9. Investeer in goede beprijzing. Klanten vinden het fijn bekend en welkom te zijn in jouw winkel. Niet te veel vragen te hoeven stellen, maar zelfredzaam te zijn. Te zien wat ze ergens voor moeten betalen en hoe dat product heet, en wat erin zit. Dus zorg voor goede prijskaarthouders en duidelijke prijskaarten.
  10. Ga met regelmaat voor je eigen toonbank staan, aan klant zijde. En kijk er kritisch naar! Op verschillende momenten op de dag. Wat zie je? Wat ziet er goed uit? Wat kan er beter? Vraag het ook je klanten!
  11. Probeer je toonbank gedekt te houden, de hele dag. Kijk met aandacht naar al je producten. En stel jezelf de vraag of jij het als klant er fris en prettig uit zou vinden zien.

We hopen dat je lekker aan de slag kunt met deze tips. Mocht je meer inspiratie of advies willen hebben, neem dan contact met ons op. Wij kunnen een hele toonbanktekening voor je maken, aan de hand van je wensen. Je kunt bellen, mailen, appen, chatten of een bericht sturen in de DM van onze social media kanalen.

21 juni 2022