Prachtige taartplateaus, stolpen en manden. Wanneer je ons volgt op social media zie je ze vaak voorbij komen. Mooi om te zien. Maar wat kun je er mee in jouw winkel?
Allereerst is geen verswinkel gelijk. Het presenteren van de producten bij een slager is anders dan de productpresentatie bij een bakker. Een bakkerij, kaas/delicatessen zaak of chocolaterie biedt vaak veel meer ruimte voor ‘etaleren’ (yes!). Lang niet alle producten hoeven namelijk gekoeld gepresenteerd te worden. En in bijna alle verswinkels in deze categorie zijn er mooie tafels en wandkasten die gevuld kunnen worden.
En dat blijkt nogal eens een uitdaging. Natuurlijk kun je je tafels helemaal vol leggen met producten voor de verkoop. Lekker praktisch: plastic zakjes op plastic zakjes. Alleen onderscheid je je dan niet van de supermarkt. Terwijl jij toch echt wel een heel ander product verkoopt dan de supermarkt, waarom zouden je klanten anders bij jou komen?
Wat als je die tafels, en bijvoorbeeld het bovenste plateau (vaak bestaan deze tafels uit meerdere lagen) eens gaat zien als een etalage? Wij begrijpen best dat je ook lekker vulling en meepak producten in je winkel wilt hebben liggen. Maar kijk eens met een andere bril naar de presentatie mogelijkheden in je winkel.
De consument koopt nu eenmaal met de ogen, is gevoelig voor sfeer. Met een goede presentatie kun je verleiden, nog duidelijker jouw verhaal en jouw missie vertellen. Je klanten verleiden tot kopen. Verleiden tot nog eens terug komen in jouw winkel.
Als ambachts- man of vrouw ben je de hele dag bezig met je prachtige producten. Uitdenken, produceren/inkopen en dan volgt het etaleren. Neem nou dat bovenste plateau van je presentatie tafels. Zet hier een taartplateau op, maak een mooie stapel van je versgebakken koek, net binnen cannelloni of snacktoast. Zonder verpakking dus! Een passende prijskaartje/krijtbordje erbij, zodat klanten weten wat jij etaleert. Vervolgens een mooie stolp over het geheel en je hebt een heus spektakelstuk in de winkel. Je kunt het zelfs een wekelijkse rubriek maken voor social media: ‘Deze week onder de stolp… ’ . Want zelfs een doodgewone eierkoek wordt bijzonder onder een stolp.
Zet hieromheen nog wat manden waar je zakjes in etaleert. Manden in allerlei vormen en maten, als je maar vast houdt aan een kleurschema. Dus: heeft je winkel een donkere uitstraling? dan zijn zwarte manden een mooie aanvulling. Heeft je winkel een lichte uitstraling? dan is rotan een goed idee, of gouden manden. Kies nooit voor een te hard contrast. Dat leidt de aandacht af van je product!
Een mooie sticker op deze producten zal ook een extra aanvulling vormen. Hiermee kun je uitstralen dat je producten huisgemaakt zijn, bijvoorbeeld suikervrij en met liefde gemaakt zijn. Of met een sticker met jouw logo erop, straalt het vooral uit dat jij het gemaakt hebt. Het draagt allemaal bij aan de eigenheid, de authenticiteit van jouw zaak. Dus waarom de consument bij jou een uniek product een unieke beleving kan kopen die op geen andere plek terug te vinden is. Ook nemen ze je mee naar huis, mee naar een borrel met vrienden of familie, en hebben het zo nog eens over jou. Win-win situatie, toch?
Voor je wandkasten idem. Onderbreek rijen producten eens met een mandje of presentatiebakje waar je producten inzet. Zodat het niet een grote eenheidsworst van plastic verpakkingen wordt. Zet er een etagère tussen, of een glazen pot waar je wat chocolade spekkies los in doet. Waarom niet? Het breekt het geheel en zorgt er echt voor dat klanten denken dat je het product zelf hebt gemaakt. Vul aan met wat kunstgroene plantjes (wel mooie!). Zoek naar passende kaarthouders en zorg ervoor dat je prijskaarten tip top in orde zijn. En dan kijken wat er gebeurd!
Heb je behoefte aan inspiratie? Wil je iemand eens met een frisse blik naar jou winkel laten kijken om te zien waar het beter kan? Stuur gerust een filmpje of neem contact met ons op (mag ook via whatsapp. Wij helpen graag!