Het is 30 jaar geleden dat Frans begonnen is met zijn eigen bedrijf, een mooi moment om even terug te blikken. Want wat is er in 30 jaar veel gebeurd! De keuzes en omstandigheden hebben het bedrijf gevormd tot wie we nu zijn.
Het begon ooit met de jonge Frans van Erkel die op 27 jarige leeftijd zijn droom verwezenlijkte: voor zichzelf beginnen. Dit deed hij met het overnemen van een agentschap in decoraties. Hij noemde zijn bedrijf: ‘ Van Erkel Sales Promotion Products’. De eerste stappen in het ondernemerschap waren aarzelend. Want ondernemer worden is een ding, maar ondernemer zijn en zorgen voor brood op de plank is iets heel anders. Zo besloot Frans op pad te gaan met zijn producten: koude acquisitie. Winkels binnen stappen met een koffertje onder je arm om winkeliers te overtuigen van je producten. Het was tenslotte nog een analoog tijdperk. Telkens vriendelijk doch resoluut een ‘nee’ te horen te krijgen….je begrijpt dat het koffertje steeds zwaarder ging wegen en zijn handen steeds klammer werden. Tot hij in de 11e winkel eindelijk verkocht voor 100 gulden, maar vergat de BTW te berekenen. Zijn eerste dag als ondernemer eindigde dus in een dag zonder verdiensten, maar al veel ervaringen rijker.
Frans zette door en het bedrijf begon te groeien, het assortiment werd uitgebreid met relatiegeschenken en bedrijfskleding. En door de statische raamfolies en mobiles die hij verkocht groeide de vraag naar seizoensgebonden decoratie. En dat lag hem wel, etaleren vond hij altijd heerlijk om te doen. Toen er nog een bedrijf op zijn pad kwam wat hij over kon nemen, een bedrijf wat precies dit deed: het verzorgen van seizoensgebonden decoraties, was het een logische stap om zich daar op toe te leggen. Zo werd ‘Sales Promotion Products’ ‘van Erkel Decoratie & Reclame’ en bouwde Frans het bedrijf om de vragen van zijn klanten heen. Zo verzorgde hij steeds meer reclame uitingen voor zijn klanten. En decoreerde hij met zijn team veel Verswinkels, door het land heen met narcissen en tulpen in de lente, schaatsen en kerstballen in de winter.
Door een ongeval in 2011 en een onvermijdelijke operatie tot gevolg werd Frans gedwongen keuzes te maken. Fysiek ging het decoreren hem niet meer lukken. Ondertussen was door Ali (de vrouw van 😉) het assortiment winkelmaterialen al flink uitgebreid. Wat begon met krijtstiften, stoepborden en kliklijsten, is verworden tot een compleet assortiment voor de Vers-winkelier. De decoratie afdeling moest wegens Frans zijn gezondheid verkocht worden. En zo kwam de focus te liggen op voor Frans: binnen en buitenbeleving en voor Ali: winkelmaterialen. En zo is het tot de dag van vandaag, de bedrijven zijn inmiddels gescheiden. Al zijn Frans & Ali nog altijd gelukkig samen. Bij Frans kun je terecht voor een goede opfrissing van je winkel. Door zijn jarenlange ervaring en het over de winkelvloer komen bij zijn klanten heeft hij enorm veel kennis opgedaan. Zijn visie en ervaring leveren een mooi een fris eindresultaat op… En je begrijpt dat je bij Frans en zijn team aan het juiste adres bent voor een scherpe blik en waardevolle tips om jouw winkel beter tot zijn recht te laten komen. Ook heeft hij ook nog eens alles in huis om dit voor je te regelen. Denk daarbij aan een gevelbelettering, of bestickering van die lelijke koelceldeur in je winkel.
Zoek je winkelmaterialen dan kom je terecht op de webshop van Ali, een shop boordevol artikelen die jouw winkel tot een hoger niveau kunnen tillen, of je werkwijze eenvoudiger maken of je sneller laten werken. Ook daar kun je als winkelier terecht voor advies en die scherpe blik op jouw zaak. Wat ook de webshop weer van Erkel-waardig maakt.
Om naar ‘van Erkel’ te kijken door de ogen van de jonge Frans die 30 jaar geleden de sprong in het diepe maakte, vervult Frans met dankbaarheid. Je kan het niet alleen en heb de juiste mensen om je heen nodig.
Ik las ergens een mooie quote die ik onderschrijf;
Ondernemerschap is als een kompas zonder kaart; na 30 jaar weet je dat intuïtie en lef even belangrijk zijn als strategie en plannen."